Pininfarina - 90. urodziny włoskiej legendy

W 2020 roku 90 lat swego istnienia obchodziła ikona designu, symbol włoskiego stylu w świecie - biuro projektowe Pininfarina, które jest autorem wielu słynnych modeli samochodów sportowych i koncepcyjnych, a także obiektów architektonicznych, ekskluzywnych, łodzi motorowych, wnętrz luksusowych samolotów, mebli, sprzętów elektronicznych, urządzeń kuchennych  środków transportu czy produktów lajfstajlowych.


Początki legendy sięgają 22 maja 1930 roku, gdy Battista "Pinin" Farina założył w Turynie fabrykę-warsztat Carrozzeria Pinin Farina. Celem firmy było tworzenie wyjątkowych nadwozi dla klientów indywidualnych lub w małych seriach produkcyjnych. Lancia Dilambda, pierwszy oficjalny samochód specjalny Pinin Fariny, pojawił się w 1931 roku na Concours d'Elegance w Villa d'Este.

W latach trzydziestych samochód był dobrem zarezerwowanym dla niewielkiej elity, niemal zabawką dla wąskiego grona zuchwałych, zblazowanych młodych ludzi.

Ale Pinin był pewny, że te głośne gruchoty, które przy okazji były drogie, szybko przejdą przemianę i staną się wybitnymi i poważanymi narzędziami do indywidualnego przemieszczania się. Auta były przeznaczone dla rządzących rodów, dyplomatów, maharadżów, a nawet niektórych szejków z Bliskiego Wschodu, dla aktorów i aktorek (bardziej zagranicznych niż włoskich). Kabriolet Lancia Dilambda spider zakupiła królowa Rumunii.


Pinin zapisał w swoim pamiętniku, że aerodynamika jest "formą prędkości". Na targach motoryzacyjnych w Mediolanie (Milan Motor Show) w 1935 roku Pinin wystawił Alfa Romeo 6C Pescara Coupé aerodinamico, a dwa lata później powstałaLancia Aprilia Aerodinamica, rewolucyjna berlinetta, w której intuicyjnie i empirycznie osiągnięto zdumiewający współczynnik oporu powietrza Cx 0,40. (Cx określa jak opływowe jest nadwozie samochodu). Dzięki Pinin aerodynamika przestała być metaforą prędkości - teraz stała się prawdziwym standardem efektywności.

Zniszczona podczas drugiej wojny światowej, Carrozzeria Pinin Farina wznowiła produkcję w 1946 roku. Włochy  jako pokonany kraj, zostaly wykluczone z Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu (Paris Motor Show). Zdeterminowani Pinin i jego syn Sergio wyruszyli z Turynu do Francji, prowadząc dwa nowe auta - Alfa Romeo 6C 2500 S oraz kabriolet Lancia Aprilia.

Gdy dotarli do Grand Palais w Paryżu zaparkowali oba samochody przed głównym wejściem na wystawę Motor Show, tak by każdy wchodzący i wychodzący mógł je zobaczyć i podziwiać. Wracali tam codziennie aż do zakończenia wystawy. Ostatniego dnia sekretarz Salonu obwieścił "Zapracowaliście sobie na centralne stanowisko w przyszłym roku". To był ogromny sukces, komentowany we francuskiej prasie. Od tego momentu międzynarodowa renoma i powodzenie firmy Pinin Farina rosły, nabierając wigoru poczynając od wczesnych lat pięćdziesiątych.

W 1947 roku Pinin Farina stworzyła Cisitalia 202, pierwszy na świecie samochód na stałe wystawiony w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (Museum of Modern Art, MoMA), jako "jeden z ośmiu wybitnych samochodów naszych czasów".

W roku 1951 światło dzienne ujrzało pierwsze Ferrari zaprojektowane przez Pininfarina, kabriolet Inter 212. Rozpoczęła się legenda! Współpraca między Pinin Farina a Enzo Ferrari zaowocowała jednymi z najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek powstaly, a stale ewoluująca relacja tych dwóch marek trwa już 70 lat.


Styl Pinin Farina podbił także amerykańskie kino filmem "Sabrina" w reżyserii Billego Wildera z Audrey Hepburn, Williamem Holdenem, Humpreyem Bogartem oraz autem Nash Healey Spider w rolach głównych. Samochód zaprojektowany i produkowany był we Włoszech na rynek USA.

Rok 1954 to debiut auta Lancia Aurelia B24 S podczas Salonu Samochodowego w Brukseli - masowo produkowany samochód na zamówienie, obiekt pragnień i bohaterka filmu "Il Sorpasso" ("Fanfaron"), którego reżyserem był Dino Risi.

W roku 1955 Alfa Romeo Giulietta Spider wyznaczyła zdecydowane przejście Pininfariny od rzemiosła do rozmiarów przemysłowych (ponad 27 tys. wyprodukowanych jednostek). Zaprezentowana na Turyn Motor Show Giulietta Spider odniosła ogolnoświatowy sukces.

Rok 1959 to narodziny Ferrari 250 GT SWB, samochodu wyścigowego o ponadczasowej elegancji, który stał się najdoskonalszym przykładem Ferrari. Rok później zaprezentowano Pininfarina X - efekt perfekcyjnego połączenia badań naukowych z oryginalnym i rewolucyjnym kształtem, a także swój debiut miał niesamowity Fiat Abarth Monoposto - rezultat fascynacji czystą prędkością, która zdobyła 8 międzynarodowych oraz jeden światowy rekord.


W wieku 68 lat, Pinin przekazał firmę synowi, Sergio, oraz zięciowi, Renzo Carli. W 1961 roku prezydent Włoch zezwolił na zmianę rodzinnego nazwiska Farina na Pininfarina. Po śmierci Battisty Pininfariny 3 kwietnia 1966 roku, Sergio Pininfarina został prezesem fimy. W tym samym roku premierę na Motor Show w Genewie miała Alfa Romeo 1600 Spider, znana później jako "Duetto", której sławę przyniósł film "Absolwent" z Dustinem Hoffmanem, a na Salonie Samochodowym w Turynie Fiat 124 Sport Spider, który wkrótce stał się jednym z modeli Pininfarina odnoszących największe sukcesy, eksportowanym w dużej liczbie do Ameryki Północnej. Pod koniec lat sześćdziesiątych firma hojnie inwestowała w badania i zakup coraz bardziej zaawansowanego sprzętu i maszyn, czyniąc zdecydowany krok w stronę automatyzacji procesu projektowania.


W roku 1970 Pininfarina prezentuje samochód koncepcyjny Ferrari 512 S Modulo o niesamowitym, futurystycznym kształcie. Druga połowa lat siedemdziesiątych to dla Pininfariny czas rozdziału Centrum Studiów i Badań od części przemysłowej, skutkujące w 1978 roku, podczas najgorszego kryzysu jaki kiedykolwiek dotknął branżę motoryzacyjną, budową  Pininfarina Studia i Badania w Cambiano.

W latach osiemdziesiątych rynek odżył, a Pininfarina zaczęła oferować swoim klientom jeszcze lepsze, bardziej kompleksowe usługi projektowe z "szytego na miarę" centrum, wyposażonego we wszystkie udogodnienia potrzebne, by rozwijać kreatywną działalność. W międzyczasie aktywność projektowa rozszerzyła się na inne środki transportu oraz wzornictwo przemysłowe.

W 1986 roku Pininfarina wkroczyła na Giełdę Papierów Wartościowych, otworzyła nowy zakład produkcyjny w San Giorgio Cavanese i zaprezentowała luksusowego Cadillaca Allantè na paryskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym. Pininfarina jako pierwsza spośród niezależnych firm projektowych z całego świata wzięła udział w Tokyo Motor Show w 1989 roku, a w 1990 zdobyła nagrodę Car Design Award. W 1995 rokunagrodę Compasso d'Oro za swoją karierę otrzymał Sergio Pininfarina. Tę samą nagrodę (przyznawaną za wzornictwo przemysłowe) 40 lat wcześniej wręczono jego ojcu.


Lata dziewięćdziesiąte to czas założenia Pininfarina Deutschland GmbH, operowania na rynku niemieckim w obszarze inżynierii samochodowej, obróbki i tworzenia modeli, a zwłaszcza okres rosnącej aktywności produkcyjnej. W latach 1992-1994 produkcja poszerzyła się o 4 nowe modele: Ferrari 456 GT, Fiat Coupé, Peugeot 306 Cabriolet oraz Bentley Azure. Stworzony w 1996 roku Peugeot 406 Coupé zebrał wiele nagród, m.in. "The Most Beautiful Coupé of the World 1997" oraz "Car Design Award 1997". Przemysłowa ekspansja Pininfariny postępowała i otwarta została trzecia fabryka produkcyjna w Bairo. W 1998 roku Alfa Romeo Dardo została Samochodem Roku.


W 2002 roku Pininfarina zainaugurowała Centrum Inżynierii w Cambiano, co było wyrazem decyzji o zmianie wizerunku firmy i wejścia na rynek z usługami inżynieryjnymi. Założenie w Szwecji Pininfarina Sverige AB, spólki typu joint venture z Volvo Cars, stanowiło krok naprzód w procesie umiędzynarodowienia.

Po 50 latach Pininfarina podjęla ponownie współpracę z Maserati, czego efektem była obsypana nagrodami Quattroporte oraz "Birdcage 75th" - światowy debiut zrealizowany wraz z Maserati oraz Motorolą, zaprezentowany w 2005 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, którym Pininfarina świętowała 75 lat swojej działalności. Model zdobyl nagrodę "Best Concept".


Otwarto centrum inżynierii w Casablance w Maroku, a także zwiększyła się współpraca z przedsiębiorstwami OEM nowych rynków (zwłaszcza Chin). Design Pininfarina, nawet poza branżą motoryzacyjną, zdecydowanie dowiódł swojej wielkości. Paolo Pininfarina otrzymał nagrodę "Red Dot: Design Team of the Year Award" dla najlpszego zespołu projektowego w 2004 roku. Trzecie pokolenie rodziny Pininfarina przejęło zarządzanie firmą.

80 lat swojej historii Pininfarina świętowała modelem Alfa Romeo spider 2uettottanta. W tym czasie wyprodukowała także elektryczny samochód Nido EV i samochód koncepcyjny Cambiano, luksusowy, sportowy sedan z elektrycznym napędem.


W 2012 roku w Turynie zmarł Sergio Pininfarina. Oddano mu hołd rok później podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, odsłaniając Sergio, nowoczesną wizję dwuosobowej barchetty. Współpraca z Ferrari zaowocowała nowymi sukcesami - FF, 458 Spider, F12berlinetta, 458 Speciale, California T.

Pozostałe realizacje to Gran Lusso Coupé Pininfarina, ekskluzywna interpretacja luksusowego BMW Coupe oraz nowy pociąg e320 train zaprojektowany przez Pininfarina dla Eurostar. Wkład Pininfariny Extra we wzmocnienie marki zwiększył się wraz z istotnymi projektami w dziedzinach wystroju wnętrz i architektury dla międzynarodowych klientów w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji.


Obecnie firma koncentruje się na designie (samochodowym i niesamochodowym), usługach inżynieryjnych (rozwój produktu, testy, konstruowanie prototypów) oraz produkcji bardzo małych serii lub ekskluzywnych aut wysokiej jakości.


Przez 90 lat swojej historii Pininfarina potwierdziła swoją rolę jako marki, która ustanawia standardy estetyczne włoskiego designu w świecie.

"Pytacie mnie, co to znaczy włoski styl. To poczucie proporcji, prostota i harmonia linii, takie, że po znacznym upływie czasu można wciąż zauważyć coś, co okazuje się bardziej żywe niż wspomnienie piękna". 

Pinin Farina


Źródło: https://pininfarina.it, https://m.facebook.com/Pininfarina